I. WSPARCIE PRZYGOTOWAWCZE
Diagnoza potrzeb uczestnika– projektu diagnoza będzie obejmowała identyfikację specyficznych potrzeb danej osoby z niepełnosprawnościami ze względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności oraz jego sytuację rodzinno-społeczną.
Weryfikacja predyspozycji asystentów osobistych osoby z niepełnosprawnościami– warunkiem zatrudnienia kandydata jako asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnościami jest uzyskanie pozytywnej opinii psychologa na podstawie weryfikacji predyspozycji osobowościowych oraz kompetencji społecznych.
Szkolenia kompetencyjne dla asystentów osobistych osoby z niepełnosprawnościami– Szkolenia podnoszące kompetencje osobistych osoby z niepełnosprawnościami zaangażowanych do projektu w zakresie wskazanym przez psychologa.
II. WSPARCIE I REALIZACJA USŁUG ASYSTENTÓW OSOBISTYCH OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Usługi asystentów osobistych osoby z niepełnosprawnościami– usługa obejmuje pomoc osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do aktywnego funkcjonowania społecznego/zawodowego/edukacyjnego. O ile zajdzie taka potrzeba usługa obejmie również opiekę higieniczną oraz pomoc w czynnościach fizjologicznych.
Wsparcie udzielane zgodnie z indywidualnymi potrzebami osób z niepełnosprawnościami. W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z biurem projektu.
Dyspozytorzy asystentów osobistych osoby z niepełnosprawnościami– Dyspozytor będzie osobą pierwszego kontaktu (dla osoby z niepełnosprawnościami i asystenta), ingerującą działania asystenta z konkretnymi potrzebami osoby z niepełnosprawnościami, będzie koordynował pracę asystenta w kontekście zgłaszanych na bieżąco potrzeb osoby z niepełnosprawnościami, będzie czuwał nad organizacją wsparcia w czasie (cel, czas, miejsce spotkania) oraz jakością pracy asystenta, zgodnie ze wszelkimi standardami. Osoby z niepełnosprawnościami będą miały wpływ na kształt świadczonej usługi za m.in., za pośrednictwem Dyspozytora. Dyspozytor będzie odpowiadał za bieżące reagowanie na potrzeby i problemy uczestników projektu itp.
Monitoring i ewaluacja usług świadczonych przez asystentów osobistych osób z niepełnosprawnościami– doradca będzie monitorował usługi asystentów osobistych osób z niepełnosprawnościami w celu zapewnienia wysokiej jakość usługi oraz jej zgodność z zawartym kontraktem.
Superwizje : grupowe i indywidualne dla asystentów osobistych osoby z niepełnosprawnościami. Superwizja jest procesem uczenia się i poszerzania swoich kompetencji. Dzięki udziałowi w superwizji asystent osobisty osoby z niepełnosprawnościami ma możliwość przeanalizowania problemów merytorycznych czy trudności osobistych występujących w jego pracy, uzyskuje nową, szerszą perspektywę rozumienia danego problemu, dzięki czemu może przyjąć właściwą strategię świadczenia usług na rzecz osoby z niepełnosprawnościami.
III. WSPARCIE UZUPEŁNIAJĄCE
Organizacja czasu wolnego– wsparcie przyczyniać będzie się do „wychodzenia z izolacji”, która często towarzyszy osobom z niepełnosprawnościami i ich bliskim (w tym opiekunom faktycznym). Zajęcia pozwolą uczestnikom projektu rozwijać swoje pasje oraz brać udział w spotkaniach społecznych i socjalizować się z innymi uczestnikami tych spotkań. Wsparcie będzie organizowane zarówno dla grup uczestników projektu jak i indywidualnie w zależności od struktury i potrzeb uczestników. Wsparcie ukierunkowane będzie na budowę trwałych relacji, w ramach których w przyszłości dana osoba będzie mogła szukać oparcia.
Wsparcie psychologiczne dla opiekunów faktycznych– wsparcie będzie miało charakter indywidualny i będzie świadczone w formule odpowiadającej potrzebą danego opiekunów faktycznych.
Wsparcie doradcze dla opiekunów faktycznych– wsparcie o tematyce zgodnej z zapotrzebowaniem faktycznych opiekunów, zgodne z ich indywidualnymi potrzebami, np. wsparcie rodzinne, prawne, z zakresu zasad funkcjonowania systemu opieki społecznej, w tym pomoc w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po różnych systemach wsparcia, z których korzystanie jest niezbędne dla sprawowania wysokiej jakości opieki i odciążenia opiekunów faktycznych.
